Strona 1 z 42  > >>

WIZYTA BISKUPA!
.
21.05.2019
Więcej...
STRAJK !!!
.
05.04.2019
Więcej...
Pełna miska dla schroniska
.
01.04.2019
Więcej...
Wycieczka do Warszawy
.
17.03.2019
Więcej...
Nauczyciele
TYDZIEŃ EDUKACJI GLOBALNEJ
25.11.2018

Dnia 19 listopada 2018 roku rozpoczął się


Tydzień Edukacji Globalnej pod hasłem


„Cele Zrównoważonego Rozwoju.


Odpowiedzmy na wyzwania zmieniającego się świata!”.


 

„Czy pomyślałeś kiedyś, że nie możesz wyjść rano

 

do pracy bez bycia zależnym od większości świata?”

 

Martin Luther King  (1967r.)

 

 

 

 

 

Dnia 19 listopada 2018 roku rozpoczął się Tydzień Edukacji Globalnej pod hasłem „Cele Zrównoważonego Rozwoju. Odpowiedzmy na wyzwania zmieniającego się świata!”. Hasło Tygodnia Edukacji Globalnej wybierane jest na corocznym spotkaniu Sieci Koordynatorów i Koordynatorek Edukacji Globalnej, działającej przy Centrum Północ-Południe Rady Europy. Na wybór tego właśnie tematu wpłynęła pilna potrzeba promocji agendy Celów Zrównoważonego Rozwoju, przyjętej w 2015 roku przez ONZ oraz zwrócenie uwagi świata na globalne wyzwania, jakim wszyscy musimy stawić czoła – migracje międzynarodowe, zmiany klimatu, rosnące nierówności społeczne i ekonomiczne. 

 

W naszej szkole od 19 do 26 listopada 2018 r. w kl. IV-VIII nauczyciele przeprowadzili w ramach lekcji: języka polskiego, języka angielskiego, matematyki, przyrody, biologii, historii, zajęć komputerowych, wos-u, religii, plastyki oraz godzin wychowawczych i kół zainteresowań zajęcia, które przybliżyły uczniom zagadnienia i problemy związane z edukacją globalną.

 

W klasach 0-III nauczyciele wykorzystali w czasie zajęć książki: „Przygody Zoga” i „Tosia odkrywa czekoladę”.

 

W czasie zajęć uczniowie poznali sieć powiązań gospodarczych i kulturowych, szukali przykładów globalnych współzależności i sposobów rozwiązywania problemów, z którymi zmaga się współczesny świat.

 

Celem przystąpienia naszej szkoły do TEG było zwrócenie uwagi uczniów m.in. na prawa człowieka w kontekście: dostępu dzieci do edukacji, pracy dzieci, sprawiedliwego handlu oraz zapewnienia godnego wynagrodzenia za pracę ludziom żyjącym w krajach Globalnego Południa.

 

Pragnęliśmy również zwrócić uwagę na problematykę zrównoważonej i odpowiedzialnej konsumpcji w kontekście własnych, codziennych nawyków.

 

Uczniowie obejrzeli film pt. „Chiny w kolorze blue” opowiadający o  warunkach życia w chińskiej fabryce odzieży (Lifeng Factory w Shaxi), w której dorośli i dzieci szyją dżinsy oraz o łamaniu podstawowych praw pracowniczych, surowych zasady wynagradzania i karania, pobieraniu kaucji (braku pierwszej pensji), niezwykle niskich zarobkach i zmuszania pracowników do czasem nawet 20 -to godzinnej pracy (często bez wolnego weekendu).

 

 Dzięki filmowi „Życie na dwie zmiany” uczniowie poznali również życie dzieci w Bangladeszu. Byli zaskoczeni, że nauka i zabawa, do których każde dziecko powinno mieć prawo nie dotyczy dzieci mieszkających w Bangladeszu, ponieważ muszą one pracować od najwcześniejszych lat.

 

Zajęcia stały się pretekstem do refleksji uczniów na temat praw człowieka, świadomej konsumpcji, ubóstwa, skutków zmian klimatycznych.

 

Wszyscy przecież od siebie w jakiś sposób zależymy – bardziej lub mniej. Dlatego „Świadomość globalnych zależności jest niezwykle istotna przede wszystkim dlatego, że dotyczą one każdego z nas – czy tego chcemy czy nie, jesteśmy obywatelami świata i nawet zamknięci w pustelni wywieralibyśmy wpływ na to, co się dzieje wokół nas. Ważne więc, żebyśmy byli świadomi tego, jak nasze działania wpływają na życie innych ludzi”.

 

 

-GALERIA-